Citat Christina Löfving

28 04 2014

”Hårdraget kan man säga att skolan är en autonom satellit som svävar fritt, utan större koppling till elevernas vardag” sid 23.

Precis som Christina skriver funderar jag kring hur lockande det är för eleverna. Är man inte motiverad inför något, spela roll vad det är, blir resultatet aldrig lika bra som om det man gör är något man intresserar sig för eller till och med brinner för. Det är åtminstone min personliga åsikt utifrån egna erfarenheter. Hänger inte skolan med i det övriga samhällets utveckling kommer den uppfattas som gammalmodig och av många elever även som tråkig och omotiverande.

”Vi kanske ser bilden framför oss hur någon sitter instängd på ett rum och spelar spel utan kontakt med omvärlden” sid 81

Nej, verkligheten ser inte ut så. Ändå kan jag förstå tankar kring dataspel och att det kan bli ”för mycket”, detta trots att jag är ganska ung och vuxit upp under den tiden när datorn gjorde sitt intåg. Det finns många fina saker och många fördelar med att spela dator och jag tror precis som Christina att det sällan är så att någon sitter isolerad på sitt rum och inte pratar med en enda människa. Den bilden känns sorglig… Som tur är så används datorn och dataspel oftast på helt andra sätt där man har kontakt med kompisar och möter nya människor som spelar samma spel. Samtidigt får man inte glömma annat som också år viktigt för att vi ska må bra – frisk luft, solsken, motion. Lagom är som vanligt bäst.

”Behovet av att vara observant och dubbelkontrollera är inget som har uppkommit i och med internet” sid 125.

Allt man läser och hör talas om i olika situationer behöver man kritiskt granska. Precis som Christina skriver är det däremot en större mängd med ”fakta” som man måste sålla bland när man hämtar information från internet. Det är lustigt när jag tänker på då jag gick på gymnasiet, för ca 8 år sedan. Då krävdes det aldrig att vi reflekterade över den fakta vi hämtat från nätet. Den enda ”källgranskning” vi behövde förhålla oss till var att vi inte fick ta information från vissa sidor på nätet, typ Wikipedia. Det var som att lärarna hade källgranskat alla de tillåtna sidorna åt oss redan. När jag gick gymnasiet trodde jag att allt man läste på Nationalencyklopedin var hundra procent sanning, utan minsta undantag. Tog man sin information därifrån, skrev om texten med egna ord och lämnade en referens i slutet av arbetet var det lugnt. Aldrig krävdes det att vi själva reflekterade kring vad som stod skrivet eller jämförde med andra källor.


Actions

Information