Nuläge Alterdalens förskoleklass

9 10 2013

Som relativt nyutexaminerad lärare har jag inte hunnit arbeta med skriv-och läsinlärning i någon större utsträckning. ASL-utbildningen ger mig därför en otrolig möjlighet att få idéer och tips på hur man kan arbeta med den inlärningen. Nu när det gått några veckor sedan utbildningen drog igång är jag glad att jag valde att gå med och jag känner att den ger mig jättemycket. Handledartiden som man har varje vecka är ett stort stöd i arbetet med ASL och iPaden och något jag värdesätter mycket. Mina förväntningar på ASL-utbildningen är att jag ska få med mig nya idéer och framförallt en stor portion erfarenhet i hur man rent praktiskt kan lära elever att skriva och läsa och hur man på ett bra sätt kan involvera tekniken i skolans värld.

 

I dagsläget håller vi tillsammans på att bekanta oss med den nya tekniken, iPaden. Eleverna är otroligt duktiga och lär sig jättesnabbt. Fokus ligger just nu på själva berättandet och vi har därför inte börjar skriva något på datorn än. Vi läser många böcker tillsammans, tittar på böcker på ur.se, ser film osv. Detta gör vi för att eleverna ska få komma i kontakt med så många olika typer av berättelser som möjligt. Målet är att när de sedan ska börja skriva egna berättelser kommer de ha en god grund att stå på och arbetet kommer förhoppningsvis flyta på lite enklare. Eleverna har hittills gjort böcker två och två i appen Book Creator. Under arbetet läste vi först en bok om en flicka som tog med sig sitt gosedjur till skolan. Eleverna fick själva ta med sig varsitt gosedjur till skolan och planera en berättelse kring djuren. När planeringen var färdig spelade eleverna upp sin berättelse som en teater för oss andra medan vi fotade. Foton och ljud la sedan eleverna in helt på egen hand i Book Creator (efter att jag visat dem en gång hur man skulle gå till väga). De färdiga berättelserna visade eleverna naturligtvis för de övriga i klassen plus att jag mailade dem till barnens föräldrar för att de skulle kunna titta på dem hemma tillsammans. Versioner av deras böcker utan ljud men med bild och text finns också utskrivna och står i bokhyllan med de andra böckerna. Eleverna väljer ofta att sitta och kika i deras egna böcker när tillfälle ges.

Just nu arbetar vi med hösten och är inne på höstens flyttfåglar. Till detta tema har eleverna bland annat fått välja varsin fågel som de färglagt och sedan har de två och två planerat och gjort en berättelse i appen Puppetpals. Berättelserna spelar vi upp för varandra allt eftersom de blir färdiga och även dem ska vi maila till elevernas föräldrar. Eleverna tycker att det är jätteroligt när filmen är färdig men det kan ibland vara lite spännande att höra sin egen röst. När arbetet med berättelserna i puppetpals är färdiga är tanken att de, i sina berättelsepar, ska få ta med sig iPaden och ge sig ut i skolan och intervjua lärare och elever om flyttfåglar och vad de vet om dem. Tillsammans i appen Popplet har vi planerat och funderat över vad vi vill veta om flyttfåglarna, exempelvis vad de äter, när de flyttar, vart de flyttar osv. Meningen är att de ska filma sina intervjuer och sedan visa dem för resten av klassen. Möjligtvis att vi redigerar och fixar iordning filmerna innan vi presenterar dem men det får vi se när intervjuerna är färdiga. När arbetet med hösten och flyttfåglarna är över ska vi göra en utvärdering för att få veta vad eleverna tycker om arbetssättet – vad som var bra, vad man hade kunnat göra annorlunda och hur man kunde gjort istället. Även i utvärderingen kommer vi använda oss av iPaden på något sätt, exempelvis genom appen Wordsalad.

Jag börjar bli mer och mer inne på att skapa en liten privat blogg för klassen för att kunna lägga upp sådant som vi gör tillsammans. Detta för att slippa maila föräldrarna allt vi gör utan att de istället kan gå in i bloggen för att se vad deras barn gör på skolan. IPaden har blivit ett redskap som får vara en del av arbetet och är ingenting vi arbetar med vid sidan av allt annat. Därför vore det behändigt med en sida där vi kan ladda upp sådant vi gör på skolan men som man inte kan stoppa i ryggsäcken och ta med sig hem.


Actions

Information