Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen

5 05 2013

 

”En trygg pedagog vågar pröva nya sätt för att se om de hjälper eleverna att lyckas.” (sidan 168)

Detta tycker jag är en självklarhet för att komma vidare. Jag tycker att ett framåtsträvande är ett måste. Alla elever bör få känna känslan av att lyckas. En elev kanske behöver stöttning på ett sätt medan en annan behöver på ett helt annat sätt. Spontanitet är bra att ha så man inte känner sig så låst vid det man planerat, en lektion kanske ser ut på ett helt annat sätt i slutändan.

En fördel i detta synsätt är ett gott samarbete mellan lärare och fritidspedagoger. Två olika yrkeskategorier som tillsammans kan ge eleverna olika möjligheter till att lyckas!

 

”Respons är inte bara till för att få oss att må bra, utan också till att skapa förändring. Om vi tar emot responsen utan att utveckla något vidare eller utan att förändra är den meningslös” (sidan 175)

Respons är jätteviktig och rolig att få, men det gäller också att kunna ge och ta responsen på rätt sätt. Det tycker jag är svårt. Negativ respons är lika viktig som positiv respons. Kommer man med negativ respons så kanske man behöver tips och idéer hur man kan förbättra så att en förändring sker. Sen är det jätteviktigt hur man förmedlar sin respons. Blir det för mycket kritik så intar personen i fråga försvarsställning och ”lindar man in” för mycket så kanske inte budskapet når fram. Positiv respons får en att växa, både inom yrket och som privatperson.

 

”Jag undrar om man skulle ha en legofri vecka för de barn som bara vill bygga lego. En pärlplattefri vecka för de som hellre gör pärlplattor än spelar fotboll. Det är också stillasittande. Men frågan är om man hanterar det på samma sätt” (citat handlar om datoranvändning) (sidan 33)

Jag känner mig själv kluven i mina åsikter kring dataanvändandet. Det finns massor av bra dataspel, pedagogiska med ett tydligt syfte. Det finns också spel som handlar om att övervinna på ett eller annat

sätt. Jag tror att det är viktigt att vi vuxna är en del av barnens dataanvändning. Vad spelar de för spel, syfte, åldersgräns osv. Sen att sätta tydliga regler i användandet är viktigt. Du får sitta stilla vid datorn si och så länge. Samma sak tycker jag med lego/pärlor. Att sitta en del av dagen är OK, men sen kan man lämna det och gå ut eller röra på sig. Att ge ett förbud på en vecka tror jag bara förstorar upp problemet och gör att barnen längtar och blir mer besatt av tanken av att få spela. Men som sagt, jag känner mig lite kluven i mina åsikter!

 

Länken på sidan 100 tycker jag verkar vara intressant: www.lankskafferiet.org

Den vänder sig främst till äldre barn, från ca 10 års ålder. En sida där man kan få tips och idéer på var man kan hitta information om olika ämnen. Det finns länkar till bloggar, faktasidor, läxhjälp, forskning mm.

//Eva Sundström


Actions

Information