Rosviks skola Digitala verktyg och soc. medier

25 04 2013

Ja, eftersom jag inte hittade någon närmare beskrivning på vad vi skulle göra egentligen så väljer jag att blogga så här.

Tyckte boken var rätt balanserad och jag lärde mig en hel del. Inte minst vad en del ”ord” står för. Min ”inblick” i t.ex ”dataspelsvärlden” ökade. Jag förstår bättre nu varför t.ex. mina pojkar ( för ca 10 år sedan) hade så svårt att avbryta spelandet när vi skulle äta. Anar att spec. för en del som kanske inte har så många andra kompisar, kan den här ”världen” betyda väldigt mycket. Tänker att jag ska ta ett ”litet prat” med mina nu vuxna pojkar omkring detta och hur de nu ser på den tiden och hur de använder datorn nu… Jämför även med mina egna erfarenheter när vi tränar t.ex. på ett körverk som är svårt. Den där upplevelsen av ”flow/fiero som man kan få uppleva ibland, när det FUNKAR! YES we did it!!!

Så var det då några bra citat…

”Vi som har vuxit upp i en tid då onlinespel inte fanns har svårt att förstå det flw och den fiero man så intensivt kan känna när man uträttar något viktigt tillsammans med andra i just onlinespel.” (s. 38-39)

”Jag vill hävda att det är ett detektivarbete att vara pedagog. Ett arbete där man ständigt är någonting på spåren. Någonting nytt. Nya ledtrådar” (s. 42)

”Man behöver inte ha allt klappat och klart innan man går in på en lektion, utan man kan ta hjälp av eleverna. Jag tänkte att vi skulle pröva det här idag” (s. 168-169).

Det här får räcka, resten tar vi på träffen!

Med vänlig hälsning

Karin Domeij

 

P.S. Det är annars lite frestande att blogga om vad ni andra får för kompensation för kursen…. Men det kan vi ju också ta då! D.S.

 

 


Actions

Information