Den meningsfulla språkväven

21 03 2013

När jag läser om lässamtal i kapitel 4, s. 115-120 funderar jag om det är någon i vår grupp som har erfarenhet av detta och som kan delge deras erfarenheter? Elever behöver träning i att samtala om vad de läser. Att lära sig läsa mellan raderna är en viktig förmåga som elever kan behöva tränas i. Lässamtal kan vara ett verktyg att nå delar av denna förmåga.

 

Listan på förr-nu är väldigt intressant! Jag tycker att den är ganska självklar men samtidigt känner man att det finns de som fortfarande är kvar i ”förr”! Det kan vara lätt att hamna i ”förr” därför att det är det man har erfarenhet av eller kanske för att den synen sitter i väggarna och inte alltid är så lätt att bryta. Hur ser ni andra på detta och hur har ni det på era arbetsplatser?

Jag fladdrar lite i tankarna för att det är lite sent. Vi ses imorgon! /Anette


Actions

Information