Jag vill prata om lista-till Rigmor Lindös bok; Den meningsfulla språkväven

20 03 2013

Sid 47

”något som är viktigt att uppmärksamma är att pojkar och mansfigurer ofta förekommer i flickleksaker men flickor och kvinnofigurer saknas nästa helt bland pojkleksakerna.”

 

Jag har väldigt ”pojkiga” pojkar i min förskoleklass, små män allihopa. När någon av dem väljer att leka med en flickig leksak eller väljer in en kvinnlig roll i ett arbete, ex IPAD animering reagerar de andra starkt. Hur kan man få bort det? Hur gör jag?

 

 

Sid 38

”Både pojkars och flickors karaktärer påminner i hög grad om populärkulturens stereotyper där manliga hjälten är självständig, aktiv, starka, modiga, våldsamma, tävlande och beskyddande. Kvinnorna är varma vackra varelser, passiva och undernådiga, beroende av en mans stöd.”

 

I min grupp är pojkarna hemskt fascinerade av monster och andra figurer som finns i data och tv spels världen. Dessa figurer är grymma, våldsamma, och otroligt elaka. Hela läsåret har präglats av dessa negativa figurer, de dyker upp i de flesta arbeten vi gör. Hur gör jag för att få in ”vanliga” hjältar? Jag har försökt på många sätt. Dessa otäcka figurer räddar inte några prinsessor, de letar upp henne, dräper henne och äter upp hennes inälvor medans blodet sprutar….

 

Vi ses i morgon.

Mvh/ Barbro Berggren


Actions

Information