De meningsfulla språkväven..

20 03 2013

Sid 54: Det finns en hel del att tänka på kring berättarstunden. Många pedagoger skapar sagohörnor.

Ibland känner jag att man gör allt för att alla ska få det så bra som möjligt vid högläsningen. Ändå har vi de här eleverna som inte kan sitta still eller gör ljud. Hur skall vi på bästa sätt hjälpa dessa elever?

Sid 27: Det stora fritidsutbudet kan innebära stor press på eleverna. Dagens unga är starkt utsatt för de kommersiella krafterna och det påträngande medieutbudet som minskar möjligheten att själva få göra en genuin erfarenhet innan den upplevs via en film, internet eller ett dataspel.

Tänker bara på hur det var förr, när jag var liten. Inte hade man någon tv på sitt rum. Idag har väl nästan alla unga tvapparater på sina egna rum. Kanske vi måste börja begränsa redan där, om vi skall få eleverna till att börja läsa mera. Vad lockar mera tv:n eller boken? Jag känner själv att jag är dålig på att läsa till mina egna barn. Det händer men inte ofta.


Actions

Information