Rosvik Med datorn som skrivverktyg

20 10 2012

Sid 7. ”Att forma bokstäver är en praktisk färdighet som alla bör och kan lära sig behärska, en färdighet som går att öva precis som man kan öva upp sin fingerfärdighet på många andra sätt.”

Håller helt med författaren i detta. Kunde inte sagt det bättre själv! Tror att det är viktigt att ta sig tid till just hur bokstäverna ska formas. Inte bara någon kort stund, utan ge det rejält med tid. Gärna i flera etapper. Inte bara i tvåan, utan om det behövs (brukar behövas för en del..) även i åk 3 och 4! Har sett hur en del inte kunnat ta till sig just då, behöver nya/fler tillfällen. Sid 114: ”Efter den första handstilsinlärningen är det inte ovanligt att eleverna lämnas åt sitt öde och en usel handstil kan komma att bli deras stil.”

s.93: ”För mer preciserade knytövningar bör eleverna ha snören som är så långa att eleverna kan sitta på stolen och knyta med snöret runt sitt eget ben.” Vilken bra idè, måste prova! Man blir ju lite less på alla barn som kommer och vill att man ska knyta! Dessutom en jättebra finmotorikträning.

Sid 78: Framförallt måste samarbetet mellan ögat och handen fungera. Rörelsen med pennan är under lång tid guidad av ögat och styrd av handen.” Tänker på en elev vi har nu i en klass. Hennes grovmotorik verkar rätt OK, men det är som om ögonen inte riktigt ” är med” när hon t.ex. ska färglägga och göra annat finmotoriskt.( Ögonen är liksom ”inte med” heller när hon ska försöka se bokstäver eller ”läsa”…) Kanske kunde man lägga till att ”hjärnan/viljan” också ska vara med och guida?

Tack för denna gång. Vi hörs!


Actions

Information