Citat Arne Trageton och Nuläge

21 08 2012

Nuläge..

Mitt läge just nu i höst är att jag jobbar som resurslärare i åk4, åk3 och i åk1. Så jag är tyvärr inte med hela tiden i åk 1 där de ska jobba med ASL, men jag hoppas kunna följa utvecklingen och arbetet där ändå.

Tidigare erfarenheter från åk 1 är ett år med ”traditionell” läsinlärning (för 12 år sedan). Och ett till ganska traditionellt år med en annan åk 1 för ca 10 år sedan. Det var naturligtvis upplagt på lite olika sätt, men någon dator fanns ju inte alls. Det jag minns bäst nu är barnens glädje som jag delade när de började ”kläcka” läsningen!

Ifjol var jag bl.a. resurs i en åk 2 som jobbade med ASL

 

Citat och kommentarer från boken ”Att skriva sig till läsning”

Läste boken under sommarlovet, jag glömmer snabbt men…

  1. ”Merparten av forskningen om inlärningseffekter visar på ringa, inga eller negativa effekter.” (s.31). Jag blev lite överraskad av att hitta så många bitar med text som t.ex. ”skadliga effekter, ringa, inga eller ibland negativa effekter i början av boken.
  2. ”Redan från första året är det en stor fördel att vara två som samarbetar med skrivandet på datorn”. (s.111) Låter bra. Just nu börjar vi fundera på vilka som ska skriva ihop.. Vilka passar ihop? Hur blir det om par-kompisen är borta? I vårt fall kommer en elev att vara borta i 5 veckor!..
  3. ”Pojkarna inspireras ofta av action, filmer och skräckhistorier” (s.110). Det här känner jag så väl igen. Men funderar efter att ha läst mer omkring detta i denna bok att man kanske skulle våga ”godkänna” lite mer våld, blod och död?!

     

    Med vänlig hälsning från en lite trött Karin Domeij efter den andra skoldagen kl:20.00.

 


Actions

Information